Velikonoční trénink po stopách Vysočina Road

Anděl

Hrubeš František a Hrubeš Jéňa

Co nás čekalo: délka 132 km, převýšení 1750 m

( střední trasa LVR, ale nejeli jsme začátek přes Českou Bělou a napojili se v Chotěboři )

Komentáře účastníků:

Bigmig

Letošní Velikonoční Vysočina byla ještě ve znamení zimy.

Než začnu procházet sobotní události, musím se vrátit ještě o den dříve. To jsem dostal nápad projet oblast Přibyslavska, kde se také jede LVR. V okolí vesnice Vepřová se mi stala neobvyklá událost. Ne zrovna často bývám zvyklí se brodit ve sněhu, ale po dvoudenních zkušenostech, že už nikde sníh skoro není jsem vyrazil do lesů, kde silnice byla označená cyklotrasou. Po dvou kilometrech drobný sníh s ledem začínal přibývat až jsem ztrácel balanc a musel jsem občas koloběžkovat. Vrchol všeho přišel v poslední třetině cesty, kdy se mi podařilo narazit na třičtvrtě metrovou hradbu sněhu uprostřed lesů. Zpět se mi už nechtělo a odbočit doprava a bloudit taky ne. Tu jsem pochopil jak náročný sport je cyklokros. Mokrý sníh mi dosahoval nad kolena, kolo na zádech zcela pokryto sněhem, na kufrech zledovatělé polštářky a zhruba kilometr do vesnice před sebou. Zcela vysílen jsem dorazil po hodině brodění do obce Vepřová kde mě přivítala hradba sněhu asi cca 2m vysoká. Značka silnice se v zimě neudržuje mě nemohla více pobavit.

A teď už k sobotě

Ranní déšť mě trochu zaskočil a vzbudil obavy, zda někdo přijede, ale jak Šemík s Igorem, tak Kolíkáč dorazili včas. Bez blatníků na mokré silnici a v poměrně husté mlze vyrážím do hor. Už od začátku je vidět, že mám ze všech Šlapek venku letos najeto nejméně. Šemík s Igorem si to frčí bez zadejchání a já se raději držím zpátky, abych nepřepálil. Kolíkáč vybaven blatníky vepředu i vzadu vesele mele všechen píseček na prach J

Jak přejíždíme Železné hory ze strany na stranu, tak se mění i intenzita deště. Ten je největší těsně před Kamenkou. Omylem jsem podřadil, takže jsem to musel rvát na stojáka co to dá a navíc se mi zapotili brýle. Těsně pod vrcholem jsem navíc chytnul smyk a byl jsem donucen slézt z kola. První Kaménka v životě co jsem nevyjel. No, jednou s tím začít musím.

Dále na Seč už se začalo počasí vylepšovat a silnice schnout. Po svačince a fotu s výčepním sjíždíme do míst, kde žije černohub. Další stoupání na Krásné mi naštěstí už nedělalo takové problémy, ale začátek sezóny je znát. No nevadí, hlavně že to zatím jede.

Ve sjezdu do Nasavrk mě zaskočil snad jen Krocan, který se napařoval, jak kdyby mu patřila celá silnici. Srážku s ním nechci ani domyslet. Následuje rovinka do Ležáků a pak slavný stoupák Holetínský. Navrh má jasně  Šemík s Igorem a já s Kolíkáčem čelíme útoku zdrogovaných místních mafiánů.

Konečně oběd. Igor nám domlouvá přesunutí kol do restaurace, tak se můžeme věnovat už jen jídlu.

Po obědě to mažeme na Dědovou a Kameničky. Kolíkáč posílen obědem to pálí tak rychle až mu odešel drát a zadní mlýnek začal brousit blatníky. Po kratší opravě pokračujeme na Herálec a Světnov. Mě se také na kole rozezvučel střed, zřejmě ze včerejší sněhové koupele, tak působíme jak pojízdný orchestr.

Závěrečnou pasáž ze ždárecké silnici do Bílku roztočil Šemík na maximum, takže jsem měl problém se udržet i uhvízdat. Ve Ždírci jsem při pauze zjistil, že pískání zřejmě způsobila rezonance pumpičky, ale to nevadí. Byla to na začátek sezóny myslím perfektní projížďka.

Igor

Nu, reknu to kratce: bylo to supr. Dorazili jsme s Semikem na misto presne podle dohody v 8:00, rychly caj, prevlikani, a v 8:52 jsme vyrazili. Zjistilo se, ze Honza ani Andel nejedou, a pak uz bylo jasno, ze budu nejslabsim clankem ja. A fakt, v kopcich chlapy na mne museli cekat, zase na rovinkach jsem problemy nemel a obcas se dokonce i zaradil na spicku. Jinak vyjizdce jednoznacne kraloval Semik, a to po cele trati.

Nejvic tekuteho bahynka jsme uzili prave na zacatku, a tak muj zluty dres stal navic puntikatym. Misty pod sterkem nebylo videt asfalt, a tak jelo se opatrne. Kolem 13.00 dorazili jsme do hospody, a nechavat nese drahe stroje venku na stojanu se nejak nechtelo, tak byl jsem poveren zkusit se dohodnout, zda muzeme dovnitr i s nimi. Nu to vite, takovemu duverehodne vypadajicimu ctyricatnikovi s lamanou cestinou se odmita tezko, a tak uz za chvili kola mame oprena o hraci automat a vybirame si neco dobreho.

Po obede vyjizdime uz trosku pomalejsim tempem, promlouvaji nam do toho i technicke problemy, ale o tom povedeji ostatni. Projizdime ty nejvyssi partije trasu, v lese lezi snih, stoji husta mlha, dycha se nadherne. Pak zeverecna rovinka, Semik uz je asi otraveny pomalou jizdou, a roztaci to o 106. Snazim se udrzet skupinky, ale nejde to. Porad tak asi 50 m prede mnou, ale dojet je nemuzu. Ale zase ani oni mne neujizdeji. V tak az skoro do cile. Andel, jak to patri, zachranuje nas cajem a mazancem..Diky jeste jednou, jses opravdu Andel. Pak sup do auta a domu, dokud jeste svetlo. Na konec trosku statistiky:

Ujeli jsme stredni trat LVR, vzdalenost 131,4 km, cas (nepocitam obed) 5:50, Prum. rychlost 22,5 km/h
Vzestup 1735 m, Prum tep (muj) 122, Spotreba energie 3378 kcal.

Kolíkáč

Od 05,00 hod. nespím, nervy jak před maratónem a přemýšlím jestli vyrazit přímo z Bystřice na kole na Bílek a dát si tak navíc neplánovaných 40 km, ale počasí je proti, mlha, jemně mží a jelikož moje letošní kilometry jsou hodně slaboučké, tak sedám raději do vyhřátého auta ...

A na Bílku už je vše nažhaveno, Igor dostává nový dres a osedlává svého nového Šírera, Bigmig se Šemíkem tradičně správně rozpáleni. Projíždíme Chotěboř, mlha se nezvedá a my vzpomínáme na letní Vysočinu, kdy jsme tady dupali hlava nehlava. Teď jsou všude mraky štěrku, a tak jedeme opatrně pospolu, až první vážnější stoupání na vyhlášené Barovice začíná náš „balík“ trhat a dopředu se tlačí Šemík s Bigmigem. Já s Igorem šetříme síly na další proslulé stoupání, a tím je Kaménka, před kterou nás pokropila vydatná přeháňka a tak silnice je pěkně kluzká, využívám svého trojtáce a v poklidu vyjíždím nahoru, kde je však přede mnou s velkým náskokem Šemík - vrchař, který to vyjel na zadních 25 zubech ... jó bacha má formu :-)

V Seči sámoška těsně před zavíračkou a hned vedle pivko a čaj u vrchního - cyklisty, který nám to přinesl až ven. Okolo přehrady, kde jsou ledopády a naše „močopády“ a už si to klesáme rozmláceným štěrkovým sjezdem do Bojanova, kde je delší rovinka na které se dá vcelku střídat, a tak díky Igorovi - rovináři to pálíme okolo 40 km/hod. Ale už je tu zase stoupání, a ne ledajaké, přímo 15% na Krásné. Jsme nahoře a je nám opravdu „krásně“, začíná prosvěcovat slunce skrz zataženou oblohu a my začínáme vzorně spolupracovat, Igor se Šemíkem to táhnou svojí zimní přípravou, a já s Bigmigem se šetříme a žereme tatranky...

Holetíny, kdo jel Vysočinu, ví o čem je řeč, nenápadné 9 km stoupání, které se neskutečně vleče, Šemík s Igorem nám zmizeli vepředu, takže naštěstí dnes s Bigmigem v poklidu, a dokonce i s „doprovodným vozidlem“ nějakých magorů, kteří do nás zběsile najíždějí ... holt každý není cyklista. Na Čertovině těsně za Hlinskem, zalézáme díky Igorovi do hospůdky i s našimi miláčky a energie do nás jenom teče, česnečka, file, kuře ... a oblíbený Rychtář, Igor čaj. Když začínáme nabírat cestovní rychlost směr Bílek, tak mi prdne drát na zadním kole, malé zdržení, na zadním kole osma, která škrtá o blatníky, nelze vycentrovat, škvára se ještě s větší intenzitou mele v mém zadním kole a k tomu se přidává Bigmigův orchestrion z jeho šlapacího středu. Okolo Herálce nádherné lesy se sněhem, Cikháj, Světnov a už jsme na hlavní silnici Žďár – Ždírec a nastupuje Šemík, za kterého se naskládáme a v krásném vláčku si to šupajdíme na Bílek. Díky chlapci bylo to s Vámi zase nezapomenutelné ...

Neplánovaná večerní tisková konference v místní restauraci na Bílku, která se protáhla do pozdních nočních hodin a na které se probralo veškeré dění ve Šlapkách už byla jen takovým bonbónkem na tom „Velikonočním beránku“ z Vysočiny.

údaje z cyklocomputeru:

najeto  131,84 km, čas v sedle 5:33hod, průměr 23,69 km/hod, max. 60 km/hod., tep průměr 143, max 181

Šemík

Tak trénink na Vysočině byl určitě nad očekávání. Příjemnou společnost  Bigmiga, Kolíkáče i Igora tu jsem čekal. Pěkné kopečky na Vysočině jsem si  také vyzkoušel už loni. Ale to že budu zkušenějším kolegům stačit to pro  mě bylo příjemné překvapení. Takže na rozdíl od minulých tréninků, které  jsem většinou protrpěl vlající za balíkem, tenhle jsem si opravdu užíval. Kolegové už podrobně popsali trasu i průběh tak jen pár mých poznámek.

Můj hlavní takový soukromý cíl bylo otestovat nové převody. Loňský rok  jsem odjezdil s nejlehčím převodem 39/30. A to byl opravdu příjemný převod  pro prudké stoupáky, nebo jízdu v úplném vyčerpání. Na letošní sezónu jsem  ale namontoval kazetu pouze s 25 zuby a sám jsem byl zvědavý co to udělá. A vida celkem to šlo. První kopec Barovice se mi líbil už loni, v  lese, samá zatáčka, přesně takové mám rád. Vyjeli jsme ho s Bigmigem bok  po boku, tep nepřelezl 172, naprostá pohoda. Myslím že jsem nebyl sám kdo  se tímhle tréninkem bavil, Bigmig s Kolíkáčem vzpomínali na loňský ročník,  navíc Kolíkáč si vesele mlel mezi pneumatikou a zadním blatníkem písek. Pěkně mrholilo, no hezký den. Další a nejtvrdší oříšek byla jednoznačně Kaménka, po mrholení pěkně kluzká. S ohledem právě na zrádný povrh jsem to  radši rozjel svižněji a rval jsem to co to šlo. Nahoře jsem byl sice první  ale 185 tepů (mé maximum) jasně popisuju vynaložené úsilí a to si to  Kolíkáč s úsměvem a v klídku roztáčel svůj trojpřevodník jen pár metrů za  mnou. Tak tady byl těžší převod jednoznačně na škodu. Sakra pěkně jsem si  máknul. Zakyselený svaly jsem pak cítil ještě ve stoupání na Krásné.  Dostával mě Igor, v kopcích se nikdy nenechal vyprovokovat, v klídku si jel  svý tepy. Klidně si nás nechal poodjet a jen co se silnice narovnala už  byl zase s náma. Nakonec jme objeli skoro celou střední trasu LVR, škoda toho  Kolíkáčova prasklého drátu. Ten nás sice trochu zbrzdil ale Kolíkáč  pokračoval bez zaváhání dál a mě zase dal šanci nabrat sílu na poslední  svižnější kilometry.