Beskyd Tour 2003 – MTB – „opravdu horský maratón“

krátká trasa - 45km - převýšení 1500m

dlouhá trasa - 100km - převýšení 3200m

Deitl poznamenal:

Po loňském ročníku jsem si myslel, že vím co mě čeká, přesto jsem se nevyhnul několika překvapením.

To první bylo, když jsem měl asi 5 minut před startem defekt předního kola. Takovou nervozitu a rychlost jakou jsem přezul už jsem dlouho nezažil. Díky tomu, že jsem na start spurtoval, jsem do závodu vyjížděl už pěkně rozpumpovanej. Úvodní stoupaní mi moc problémů nedělalo, týpků který to přepálili jsem si nevšímal a jel svoje tempo.

Nezbytná ranní ...

... cigaretka

Výměna duše před startem

Těsně po startu

Před vrcholem jsem předjel asi 20 lidí a abych je utrh tak jsem i z následného kopce dupal naplno. Přišlo ale překvapení č.2, když cesta, která se zdála být rovná zákeřně uhnula vlevo. Na ubrždění už to nebylo a tak jsem to pustil mimo trať. Ustál jsem to bez pádu, ale celá předjetá skupina už byla zase přede mnou. Do 2.bufetu to bylo celkem v poklidu a podle času to vypadalo na zlepšení oproti loňsku. To byla obrovská motivace a tak jsem jezdil i sjezdy na doraz. V jednom obzvlášť drsnym jsem ztratil pití, čímž jsem si zadělal na pěknou dehydrataci.

Tímto bych chtěl poděkovat neznámému kolegovi, který se se mnou rozdělil o pití, když už se to nedalo dál snést.

Vrcholné číslo akce přišlo ve sjezdu asi 2 km před cílem, když mi vypadly řídítka z totálně vyklepanejch rukou a já jsem zabrzdil hlavou o břízku. Notně otřesen jsem nasedl na stroj a dokončil trať o minutu rychleji než loni, takže jsem byl nakonec spokojen.

Teď už všechnu přípravu směřuji k silničnímu Králi, což je pro mě vrchol sezóny.

Cílový ...

... špurt

Spokojenost

Detail ...

... stroje

Kolíkáč poznamenal:

večer: klasika na chatě Mír – řízek a borůvkové knedle, několik pivek a až poslední malý 12° iont po zavíračce nás umrtvuje ...

Mám následující plán:

100 km

7:59 hod

16:59 hod

a po loňských zkušenostech jedu s heslem: „Prudké kopce tlačit, aby byly síly na mírnější stoupání“

noc: klidný, ničím nerušený spánek

ráno: mohutná snídaně a vzhůru na start

start: teplo a vlhkost jak v prádelně, asi 370 borců se vydává na dlouhou trať

Jak šly kilometry:

1.km: začíná se stoupat na Radhošť, stále asfalt, všichni jedou na maximum, mám toho dost - jedu kol 180 tepů

8.km: odbočka z asfaltu a dále krpálem lesem, hrozný kopec, chce se mi zvracet, Deitl vše natáčí

Z asfaltu ...

... do terénu

12.km: většinu kopce jsem tlačil, ostatní dupou jak vzteklý – asi nevědí, co je ještě čeká, hrozná vlhkost - leje ze mě jako z vola, těsně pod vrcholem Radhoště se mění sklon v prudký sjezd, přes cestu padlý strom, který musíme přelézat

13.km: jsme zpátky na asfaltce, sjezd jsem přežil oproti minulému roku bez pádu, ale cesty jsou nacucané vodou po včerejším slejváku, prudké úseky se mění ve skluzavku, předjíždím pěšky jdoucího borůvkáře, kterého známe z chaty Mír a i smradlavého žigula, který se nám připletl do cesty

18.km: najíždíme z lesní asfaltky na silnici vedoucí na Pustevny, na rovinatějších cestách se snažím s úspěchem sjíždět ty, co mě předjeli ve stoupání na Radhošť

20.km: první bufet, doplňuji vše potřebné a jedu dál

22.km: přichází nejdelší sjezd, všude kluzké kameny a bahno, jedu velmi opatrně narozdíl od jiných, kteří to pálej hlava nehlava

25.km: asfaltový sjezd, ale z výmoly, na jednom z nich mi vylétne láhev, musím se pro ní vracet – ulomilo se víčko, ztrácím asi 5 min.

32.km: až sem vrstevnicová asfaltka, jedu přes 30 km/hod. rozzuřen nad smůlou s lahví ... začíná se stoupat vzhůru na Smrk, zatím asfalt, sjíždím ty, co mě předjeli ve sjezdech a při návratu k lahvi

35.km: odbočujeme z asfaltu na lesní cestu, na které je vyjeta úzká bahnitá stopa, jinak všude natahané klády z lesa, moc se nedá předjíždět

38.km: začínám tlačit, trať se proměnila ve stezku pro kamzíky, někteří se snaží stále jet, ale je to zbytečně vysilující a jedou stejně jen cca 4 km/hod., nádherné výhledy do údolí, částečně zahalené v mracích

40.km: asi 30 m horolezecký výstup s bikem na rameni

41.km: vrchařská prémie „Smrk“ – nevyhrál jsem

44.km: defekt, po šíleném sjezdu - cesta plná kamení a bahna, několikrát přehrazena odvodňovacími kanály, na jednom z nich jsem prorazil zadní kolo, všechny co jsem předjel jedou okolo mě, jsem psychicky na dně, časový plán se začíná hroutit, mám 30 min. ztrátu

45.km: Podolánky - druhý bufet, na spraveném a zpola napumpovaném zadním kole dojíždím se občerstvit, kolo napumpuji na maximum v servisním voze, cucám gel a ampuli s magnesiem, bufet je již značně vyžrán, jeden zoufalec skáče na svém předním kole a spravuje parádní osmu, z odřeného lokte mu teče krev

48.km: snažím se jet co to dá, cesta je vcelku sjízdná a spíše do kopce, jede se mi dobře, znovu dojíždím ty co jsem již jednou předjel

50.km: další parádní úsek, sjezd k malému brodu, jdu pěšky, někdo se to snaží sjet smykem s jednou nohou na zemi .... je to o rozkrok

53.km: skluzavka nad skluzavky, cesta se proměnila v bahenní lázně, kolo jede jako po ledě - je naprosto neovladatelné, mám co dělat, abych neskončil na zemi

57.km: další bahnitou cestou se brodíme dál, boty se zanáší bahnem, nelze se zaklapnout do pedálů

63.km: Horní Bečva – třetí bufet, ruce vymlácené z kamenitých sjezdů, nohy ošoupané z vytlačených kopců a po „trialové pasáži“ je tu vytoužené občerstvení – bohužel bez ionťáku. Meloun, tvrdý sýr, rohlík a trocha chemie -  gel a magnesium mě dostává do celkové pohody

69.km: chata Martiňák – po „vyžďuchaném kopci“ se pokračuje asi 6 km asfaltovým úsekem, vzpomínám na minulý rok, kdy jsem tady měl velkou krizi, letos točím slušnou frekvenci, našetřené síly z nevyšlapaných kopců se hodí, začínám stahovat časovou ztrátu oproti plánu

75.km: asfalt končí a znovu do terénu, začínám pomalu věřit, že to zvládnu dojet pod  8:00 hod.

77.km: pod Tanečnicí křižujeme trasu, a okolo Nořičí hory valíme směr Pustevny, stále mírně stoupáme, vše se dá ušlápnout v sedle, sjíždím tlačící borce, kterým došla energie

84.km: Pustevny – čtvrtý bufet, s vědomím, že za chvíli budu muset zdolat pěšky sjezdovku a mohu se při tom občerstvovat, dávám rychle šáteček do kapsy, ionťák do bidonu a šlapu dál

86.km: sjezdovka, vrstevnicovou cestou si trochu zkracujeme oproti loňsku dlouhé tlačení, pěšky předbíhám ostatní, v puse šáteček a v ruce bidon

87.km: konečně nahoře a po hřebenové cestě – místní magistrále rozdělené kužely pro závod a pěší turisty jedeme směr Radhošť

88.km: ďábelský sjezd úzkou stezkou, po chvíli se měnící v širší lesní cestu plnou kamení, ty co jsem předběhl na sjezdovce mě předjíždí

96.km: brod, méně vody než loni, bez obtíží ho projíždím

98.km: poslední krpál, začátek po asfaltu, kde mi naskakuje menší křeč a poté v terénu, kde se to již nedá ušlápnout a tak tlačíme, předjíždím ty co mě sjeli ve sjezdu

99.km: s pohledem na stopky vím, že to i pěšky zvládnu pod 8:00 hod. a tak si vychutnávám závěrečný sjezd okolo chaty Mír a pak lesem k chatové osadě u Orbity

100.km: cííííl,  stopky se zastavují v čase 7:44:39, dokázal jsem to, jel jsem to o 39 min. rychleji než loni

Údaje z cyclocomputeru: 97,1 km, 07:13:09 hod, 13,45 km/hod, 56,7 km/hod

(5b.)

07:44:39

12,91

… a pro srovnání nejlepší a nejhorší v kategoriích