Vysočina Road – silnice

Bigmig v Bílku

Honza na startu

Vysočina    očima    Bigmiga

Vysočina je pro mě každoročně vrchol sezóny. Jelikož do tohoto kraje jezdím již 30 let, tak si tam připadám jako v domácím prostředí. Přirovnal bych to asi jako Francouz k TdF. Takže ani letos jsem nemohl vynechat Lacman Vysočina Road. LVR se účastňuji pravidelně a toto byl už můj třetí ročník.

Na závod jsem se pečlivě připravoval, dokonce jsem jezdil i na těžším kole (15kg), abych měl do kopců lehčí nohy, ale závod nakonec stejně rozhoduje momentální pohoda, tak nezbývalo, než doufat, že mě nic nezaskočí jako loni. To jsem totiž nastydnul, přepálil začátek, a proto jsem musel jet jen kratší trasu. Letos to naštěstí vyšlo. V noci před startem mě sice chytaly křeče do žaludku, protože mi moje žena Anděla udělala posilující čaj, ale suchej rohlík to napravil.

Ráno se probudím, sluníčko svítí, nic mě nebolí, vypadá to velmi dobře. Bude teplo. To je dobré. Dal jsem si z Bílku na zahřátí 7 km na start. Start byl letos poprvé oznámen rádiem. Stál jsem někde uprostřed pelotonu opatřen identifikačním čipem a jak je mým zvykem, nikam jsem se nehrnul. Nechám si odjet ty blázny co jedou na 35 km/h a pak v klidu posbírávám odpadlíky, který je ne a ne dohonit. Přesto jsem v balíku musel několikrát přibrzdit, protože nás ohrožovala protijedoucí auta.

První kopec - Barovice. Vzpomínám si jak jsem zde před 15 lety na tříkolečku nadával jaká je to dřina. Dnes mi to připadá, že to je jen nakloněná rovina. V tomhle kopci se většinou pozná, jak na tom kdo je. Předjel jsem asi 15 lidí, takže to vypadalo dobře. Ve sjezdu jsem musel zastavit kvůli problémům s přehazovačkou, ale hned to bylo v pořádku. Zase mě pár borců předjelo, ale to se nedá nic dělat.

Další zkouška přišla na 54 km, kde je slavný stoupák Kaménka. Tady už to nejde v sedě, tak jsem si podřadil a jel na stojáka. Překvapilo mě, že to nebylo až tak náročné, ale do cíle je ještě daleko. Kopec má vždy hodně diváku, tak to dodává sílu.

Hned, jak jsem se rozjel na rovince, tak se za mnou začal někdo tlačit. V tom slyším za sebou: „Banesto je dobry těsto“. Reakce na můj dres. Byl to Honza. Nějak jsem se mu zalíbil na Kaménce a už se mě chytil. Postupně jsme vytvořili skupinku asi šesti lidí. Honza nás bavil svými bonmoty.

Seč. Bufet měl obzvlášť dobrou obsluhu. Proti loňsku lépe zásobená. Zdržel jsem se déle, protože už začínalo být horko a já jsem ještě nevypil ani 1/2 litru. Honza mezitím ujel, tak že jsem ho dohnal až v prudkém stoupání na Krásný. Samozřejmě hned glosoval, ale už si nepamatuji co. Pak jsme se chvilku neviděli, protože já jsem měl ve stoupání navrch a naopak ve sjezdech jsem dost ztrácel.

Sjeli jsme se až při vjezdu do Nasavrk. Vytvořili jsme takovou čtveřici. Tam přišla trochu oddychová pasáž na Ležáky. Jenže slunce začalo pěkně hřát a ve stoupání do Hlinska to bylo znát. Bufet, který byl ještě loni v Hlinsku byl tentokrát až v Kameničkách. Docela byl teď daleko. Naštěstí ve sjezdu na Kladno jsem se trochu rozjel a krize se nekonala. Jeli jsme stále ve čtyřech ale už jsme s Honzou věděli, že dál pojedeme ve dvou.

Bufet v Kameničkách. Akorát čas na oběd. Vyžádal jsem si pivo a zakousnul domácím koláčem. Rozehřáté salámy na slunci mě opravdu nelákaly. Honza bufet zase jen projel se slovy: „Já pojedu napřed, ty mě doženeš“. Sundal jsem návleky z kolenou, nabral ještě nějakou tu tyčinku a banán a vydal se pronásledovat Honzu.

Začínám se konečně rozjíždět. Honza v nedohlednu. Projedu sám Svratku a začínám stoupat přes Svratouch. Ve stoupání mě chytla křeč do nějakého úponu v koleně. Musel jsem na chvíli zvolnit, ale nebylo to nic vážného. Čekám Honzu každou chvíli, ale zřejmě mě dost ujel. Teprve při vjezdu do závěrečného stoupání vidím jeho rudý dres. To je mi ale jasný, že dolů do Krouny mi zase ujede. Co se dá dělat, sjezdy umí. Přijíždím na hlavní silnici do Svitav a Honza nikde, to se dalo čekat. Asi po třech km ho začínám dojíždět. Ve stoupání na Pustou Kamenici jsme se sjeli. Prohazujeme pár slov a já poodjíždím do Borové, kde mě Honza zase dojel. Tímto stylem vlastně jedeme až do cíle.

Přichází jedno z nejtěžších stoupání z Borovnice na Javorek. Cítím obrovskou pohodu. Tělo zatím pracuje jak má. Honzu nahoře nevidím. Jedu poklidně dál. Vím, že mě dožene. Ze Sněžného následuje mírné klesání do Jimramova po velmi špatné silnici.

Jimramov bufet. Žádám si další pivo. Jsou už jen dvě poslední. Na dotaz, jestli někdo po mě bude chtít pivo, odpovídám že určitě jo. Vedoucí bufetu pokynem vyzívá jednu z pořadatelek aby došla naproti do hospody pro další. Exnul jsem Rychtáře desítku a čekám na Honzu. Je děsný vedro. Silnice má určitě hodně přes 40 °C. Honza dorazil. Pivo měl připravený, ale oznámil, že má obavy, že by se už nerozjel. Tak jsem se musel pustit do druhého. Nebyl to pro mě takový problém. Honza zatím vyrazil do žáru slunce a pořádných kopců.

Cesta z Jimramova do Nového Města není rozhodně nic odpočinkového. Několik kopců mě zase donutilo vstát. Honza mi tentokrát už moc neujel. Na trase se také objevuje doprovodné vozidlo řízené Kolíkáčem. Honza vyměňuje prázdnou láhev za plnou a naopak, podle toho jestli má žízeň, nebo potřebuje odlehčit kolu. Jedeme už společně. Snažím se Honzovi v kopcích neujet a naopak ve sjezdech se ho držet zuby nehty. Ve sjezdu do Nového Města jsem se držel tak vehementně, až jsem najel životní rekord v maximální rychlosti. Má teď hodnotu 79,9 km/h. Honza svýma 81 km/h mě vůbec nepřekvapil.

Následuje poslední náročné stoupání na Tři Studně. Jedeme spolu do protivětru. Sil už moc není, ale jde to. Do Žďáru je to už relativně lehké. Tam nás taky překvapuje objížďka, která vede městem - ulicemi nad hlavní silnicí. Horko konečně začíná ustupovat. Přijíždíme k poslednímu bufetu. Sběrný vůz už je tam. Dozvídáme se, že za námi ještě někdo jede. Honza jako tradičně odjel první, já jsem si vychutnával přechlazeného Rychtáře.

Posledních 35 km už je sranda. Tedy pokavad je dost sil. Za zmínku snad stojí nepříjemný sjezd v Havlíčkově Borové po kostkách a že jsme po dlouhé době předjeli cyklistu. Příjezd do cíle byl zvláštní, protože jsme si s Honzou dávali přednost kdo dřív protne pásku. Honza rozhodl, že to budu já.

Tím tento den v žádném případě nekončí. Pikantním závěrem byla tombola. Ač jsme se jí původně nechtěli zúčastnit, stálo to zato. Když Kolíkáč po 3/4 hodině začal bědovat, že nás stejně nevylosují, upozornil jsem ho, že my čekáme na závěr na ty lepší ceny. Já jsem se zvednul za 5 min osm. „Vydržím ještě 3 vylosované a jedu kluci“. Druhé jméno zaznělo z mikrofonu „Petr Hrubý“. Podivil jsem se, že by měl někdo tak podobné jméno. Kupodivu si pro cenu nikdo nepřišel. Když losovali dalšího a ten vyrazil, napadlo mě to jít zkusit. A skutečně. Mistr zkomolil mé jméno. „Omlouváme se - dostanete další cenu“, řekla asistentka. „Nemusíte se omlouvat“ pomyslel jsem si. Tretry Northwave číslo 43 kompatibilní se systémem Look, bych si asi v životě na míru neušil. No ale ani Kolíkáč nepřišel zkrátka. Za ten náš doprovod a bojovnost si určitě první cenu (manželskou postel) zasloužil. Takže na stupních vítězů jsme byli jen v tombole, ale příště to bude určitě lepší.

Když připočítám ještě cestu domů do Bílku, tak se mi tachometr zastavil na 252,9 km. Další můj nový rekord. Průměrná rychlost 24 km/h. MX = 79,9 km/h. Celkový čas 10:17 hod.

Věcov ...

235 km

10:00 hod

18:00 hod

start: k závodu nastupuji nadopován černým uhlím po celotýdenních střevních problémech, startovní výstřel je proveden přes éter v regionálním rádiu, s Honzou stojíme na dohled startovní lajně, vedle nás je horký kandidát na čelní místa ve Velosérii - Michal Koš - „vydržíme jeho tempo“ ??

1.km: projeli jsme přes kruhový objezd jako při TdF a poklidným tempem směřujeme po široké silnici směr Česká Bělá. Stojící auta v protisměru někdy s balíkem pořádně zamávají, je cítit smrad seškvařené gumy z brzdových špalků....

12.km: Česká Bělá odbočka z hlavní silnice směr Chotěboř, první vážnější kopec - začíná se závodit. Pomalu začínám ztrácet z dohledu policejní auto s blikajícími majáčky, které jede v čele závodu a propadám se do menších skupinek.

20.km: Chotěboř - je to již pořádně roztáhlé, zrovna jedu osamocen a snažím se dojet borce přede mnou, okolo tratě fandící diváci

29.km: Barovice - serpentinové stoupání, začíná být slušné teplo, leju si za krk vodu

40.km: sjezd do vesnice Maleč, jsme zpomalováni traktorem s hnojem

45.km: Podhořice - stoupání ala Šimanov či Všemina, začátek jedu v menší skupince, finále je pravotočivá zatáčka obsypaná fandícími lidmi, bohužel nahoře na kopci zjišťuji, že mě všichni ujeli

59.km: Seč - 1.bufet, perfektní péče organizátorů, během minuty mám naplněny lahve a narvány kapsy banány, šátečky a jinými pochutinami, na compjuteru mám průměr okolo 30 km/hod., jsem ještě v pohodě

70.km: Chlum - nekonečné stoupání na Krásné, šílené vedro, začínám dostávat první křeče do nohou, leju si na nohy vodu z lahve - nádherně chladí

85.km: Ležáky - jak příhodný název, chce se mi lehnout a jen ležet a ležet, sjíždí mě několik borců, ani jednoho se nemohu chytit, křeče naskakují jedna za druhou, cpu do sebe gely a magnesium, nechci si připustit, že to vzdám

90.km: Dolní Holetín - dojel mě Milan Poláček, přeji si se za něj zavěsit, ale nemám nárok, nemůžu se opřít do pedálů - po chvíli vždy naskočí křeče

95.km: Horní Holetín - stále stoupáme, jedu nejlehčí převody, slunce peče a já mám křeče (no nechám toho básnění, teď u psaní této reportáže je mi už hej, ale v Holetíně to bylo pekelné)

97.km: konečně na vrcholu nekonečného stoupání, najíždíme na hlavní silnici Hlinsko - Polička, po chvíli mě dojíždí další skupinka, chytám se asi na 1 km a poté odpadám, psychicky jsem na dně, zkřečované nohy odmítají poslušnost, stále se ohlížím a očekávám sjetí Honzou, při představě co mě ještě čeká si to pomalu ale jistě v hlavě srovnávám a začínám tušit, že dlouhou dnes nezvládnu

105.km: v kopci mě dojel Honza se svým charakteristickým pravidelným odfukováním, jede asi ve čtyřčlenné skupince společně s Bigmigem, vyměňuji svůj prázdný bidon za jeho naplněný a okamžik, kterého jsem se nechtěl dočkat je tady, musím sportovně uznat - na Honzu nemám. Jede nádherným švihem a bez známky únavy směřuje ke svému cíli - ujet dlouhou na Vysočině.

108.km: Kameničky - 2.bufet - sděluji Honzovi, že si dám jen střední trasu

113.km: dělení tras, potupně odbočuji dle šipky doprava na střední

120.km: jedu co noha nohu mine, nikdo okolo mě, užívám si okolní krajinu a hlavně svěží vzduch v lesních úsecích

128.km: konečně mě někdo dojel a burcuje mě k vyšší frekvenci šlapání

130.km: jsme na hlavní silnici Žďár n. Sázavou - Chotěboř a zbývají nám poslední kilometry proti větru, zavěšuji se jako klíště za jednoho borce a pravidelným střídáním pozvolna zlepšuji svůj průměr

142.km: Ždírec - cíl, neprožívám ty pravé cílové pocity, ale jsem rád, že to trápení mám za sebou

Nasedám do auta a jedu dělat doprovodný team Honzovi a Bigmigovi bojujícím na dlouhé trase....

Po všech těch útrapách se na mě alespoň v závěrečné tombole usmálo štěstí, když jsem vyhrál jednu z hlavních cen - manželské dřevěné lože.

Údaje z cyclocomputeru: délka: 141,21km, průměr v sedle: 25,60km/hod, čas v sedle: 5:30:57hod, maximální rychlost: 66km/hod, tep max: 181, tep průměr: 152

Honzova  reportáž se připravuje ...

Jak jsme dopadli …

(7,5b.)

09:49:04

23,94

… a pro srovnání nejlepší a nejhorší v kategoriích

219

3-D-1950 a starší

09:57:36

23,59

Celkové výsledky s fotoreportáží na http://www.lvr.cz/