Beskyd Tour 2002 – silnice

doprovodný tým:

Katka - manželka Kolíkáče

Olga - maminka Kolíkáče

Co nás čekalo: mapka, profil

krátká trasa - 75km - převýšení 900m

střední trasa - 172km - převýšení 1600m

dlouhá trasa - 245km - převýšení 2600m

Smith napsal:

No comment, za prvé měním převody na kole (v současnosti nejlehčí 42-23), za druhé tělo, za třetí organizaci závodu (pohádkový 63km - Všemina !!!!!)

Na pokoji s bojovou náladou

Detail čísla

Plakát závodu

Před startem

Kolíkáč napsal:

S Honzou vyrážíme z Prahy kol 14,30hod. a po klidné cestě nás vítá Rožnov pod Radhoštěm. Honza doporučuje rohovou restauraci „ U Janíků“, dáváme energetickou výživu (losos, játra) a nošovický pěnivý mok a očekáváme příjezd dalších dvou cyklošílenců. Šťastně se scházíme a jdeme se prezentovat, kde Honza objevuje reklamní letáček s telefonem na ubytování v chatě „Mír“, Smith telefonuje a zajišťuje nocleh, večeři a pivéčko… Při večeři plánujeme jakou trasu pojedeme, dáváme lehčí papáníčko (bramboráčky a vynikající domácí borůvkové knedlíky) a znovu Radegast 10°. Smith má neuvěřitelnou formu, cejtí se na zítřejších 245km a málem objednává zelenou. Naštěstí k tomu nedojde, tak alespoň „nekonečná diskuse“ o populárních zpěvácích na TV Nova. Kolíkáč vytahuje svůj sobotní masochistický plán …

průměrná rychlost

245 km

10:39 hod

18:09 hod

… a s bojovou náladou uleháme na vrzající palandy…

Startovní horečka nás probouzí kol 5,00hod., mícháme si energetické nápoje, dáváme snídani, balíme věci do aut a sjíždíme ke startu, který je přímo u skanzenu. Pořadatelé nás s našimi startovními čísly posílají dopředu a v 7,30hod. vyrážíme do kopců.

Honza těsně po startu (druhý zprava, žlutý dres)

Kolíkáč při stoupání na Dušnou

Chvilku jedu se Zvarym, dojíždíme Honzu a poté se trhám a předjíždím Smithe.  Je vedro, ale pod mrakem, takže první kopce se jedou velmi svižně a na prvním bufetu zjišťuji, že jedu průměrnou rychlostí 30km/hod. Závodníci okolo mne jsou neuvěřitelně namakaný, mají perfektní vybavení, sladěné dresy dle týmů z Tour De France, někteří mají dokonce i vyholené nohy a ruce (a kdoví co jiného) …

V Ratiboři melouny, banány, šátečky, housky a doplnění tekutin a jede se dál. Silnice jsou dost ve špatném stavu a zejména sjezd vesnicí Držková je hoden svému jménu. Za Trnavou přichází „brutální výjezd“ na Všeminu, bez  dobrého převodu neušlápnutelný kopec, většina tlačí a nadává, já se pokouším vyjet, kličkuji z jedné strany úzké cesty na druhou a po velkém boji kopec zdolávám v pedálech, na vrcholu je nápis na silnici, který vyjadřuje vše: „... kurňa to byl kopec“. Po dalších 10 m další nápis: „ ... včil bacha“ a následuje „brutální sjezd“, úzká asfaltová stezka obrostlá křovím, která je naopak o dobrých brzdách. Ve sjezdu do Vizovic mi divák u tratě sděluje, že na čelo závodu mám ztrátu 35min., ale z Vizovic přichází asi nejhorší stoupání na Loučku, silnice se neustále kroutí snad až někam do mraků …ještě, že je před ním soukromý pitný bufet u hodných lidí na zahradě.

Na druhý bufik dorážím naprosto vyžízněn v 10,50hod. a vrhám se na pití. S hrůzou však zjišťuji, že to, co si máme doplnit do bidonů, je čistá voda ze „studny“. Dávám ještě melouny, housky, volám doprovodnému týmu, který má menší zpoždění a razím dál. Před Valašskými Klobouky se setkávám s doprovodným vozidlem, následuje zklidňující masáž nohou a poté zase dřina po nekonečných, psychicky i fyzicky náročných silničkách, neustále vedoucích nahoru a dolů. V Horní Lidči následuje vysvobození v podobě přijatelné 20km dlouhé roviny. Chytám se dvou závodníků, střídáme se na špici a pálíme to 33km/hod. Ale bohužel na 120km se tělo hlásí o slovo a z důvodu pití čisté vody bez iontových přísad z druhého bufetu dostávám křeče do nohou. Musím zastavit, protáhnout ztuhlé nohy a bojovat dál. Cesta do Karolinky se stává hotovým peklem, je vedro asi 30°C, stále se mírně stoupá a já se nemůžu pořádně opřít do pedálů. Chodidla začínají pálit, jak kdybych chodil po žhavých uhlících.

V Karolince jsem kol 14,00hod., očekává mě doprovodný tým, já rychle do místní hospody a dvě pivka do mě jen zasyčí… Dlabu melouny, šátečky, rozinky, piju ionťáky a ve finále si dávám proti křečím ještě broskev obalenou v soli (vynikající pochoutka). Přijíždí i Honza ve skvělé formě, v psychické i fyzické pohodě a po 5min. občerstvení vyráží na Soláň se slovy: „Ty mě stejně dojedeš“. Já si dám ještě místní vodotrysk v podobě hydrantu s vodou a rychle za Honzou…

Příjezd do Karolinky

Občerstvení

Vodotrysk

Zkřečované nohy jsou stále cítit, takže co nejlehčím převodem šněruji zatáčky na Soláň a před vrcholovým bodem vidím záda Honzy, který naštěstí sjezd nejede na max., takže se před rozdvojením trati na střední a dlouhou setkáváme a já se slovy „Jedu zkusit dlouhou…“ odbočuji vpravo, kdežto Honza vlevo směrem k cílovému kopci. Při stoupání  Horní Bečvou vzpomínám, jak jsme to tu smažili v roce 1991 na osondovaných Favoritech směr Tatry a nebo v roce 1996 na horácích do kempu…

Na předposledním obžerstvení v Horní Bečvě doplňuji energii, okolo mne se pohybují poslední dva zoufalci, kteří se ještě rozhodli jet dlouhou…Při sjezdu k nádrži Šance znovu naskakuje křeč, zastavuji a natahuji zdřevěnělé nohy. Předjíždí mě asi už poslední závodník a já se ho marně pokouším dohnat. Kopce se zdají být nekonečné, marně hledám lehčí převod a začíná se smrákat a pršet…jsem ve stavu, který jsem si vždycky přál zažít, ale netušil jsem, jak je to kruté…Před Ostravicí dojíždím zoufalce před  sebou a zjišťuji, že je to tak asi
50-letý borec, který mi sděluje, že jede dlouhou poprvé a že jí zdolá i kdyby měl jít pěšky… Svorně vyjíždíme nenápadný, ale o to výživnější výjezd na Smrček, ve kterém nás předjíždí ještě jeden závodník, který ale jede v neuvěřitelném tempu… Při sjezdu můj kolega proráží svoje zadní kolo, já jedu dál se slovy „Počkám na tebe na posledním bufetu“. Jedu co to jde, ale bohužel to už moc nejde, kopce jezdím kol 8km/hod. a při sjezdech se modlím, abych nepíchnul, protože v tomto stavu bych asi duši nevyměnil (spíše tu vlastní definitivně vypustil).

V Bystrém (kol 18,00hod.) je již bufet uklizen, ale naštěstí je tu doprovodný tým, který mi dodává energii v podobě tatranek a minerálky. Dojíždí mě poslední závodník s opraveným kolem a vyrážíme za deště a soumraku na závěrečný vyčerpávající kopec – Pustevny.

Bufet v Bystrém

S kolegou v závěsu vyrážíme na Pustevny

V půlce stoupání dávám spolubojovníkovi napít, jedeme stále kolem 7km/hod. a zjišťujeme, že Pustevny na 220km jsou opravdu něco. Asi v půlce kopce volá Zvary se Smithem, že už jsou vysprchováni a ve vyhřátém autě jedou do Prahy - opravdoví kamarádi. Před vrcholem kolega odpadá a já se vrhám dolů serpentinami plnými vody směrem cíl. Začíná být i docela zima, nožky jsou ztuhlé, chodidla jsou rozpálena na maximální teplotu, při každém šlápnutí si ulevuji divokými výkřiky…Průjezd Dolní Bečvou je sice z kopce, ale musí se šlapat…je to nekonečné…

Přichází opravdu poslední kopec, a to cílový. Nikde nikdo, jen v cíli povzbuzující Honza s doprovodným týmem. V 19,15hod. projíždím cílem ……. dokázal jsem to.

Cílová rovinka

V cíli

Vyčerpání

Spokojenost

P.S.

Cílové špagety, Honzův upečený králík, pivko, sprcha, suché věci a skutečnost, že jsem časem 11:46:58 skončil na 59. místě v kategorii do 40 let mě dostali do stavu naprosté blaženosti… (sice tuto trať dojelo jen 59 borců, ale to nevadí …) Při odjezdu z cíle směr domov (cca 20,15hod.) se proti nám vynořil kolega z Pusteven…. takže poslední jsem nebyl….

Údaje z cyclocomputeru: 244,15 km, 10:51:18 hod, 22,49 km/hod, 66,0 km/hod

A co Honza ?

Z Rožnova vyráží na chvostu startovního pole a postupně předjíždí v kopcích a hlavně ve sjezdech závodníky před ním, Všeminu podle rad cyklisty-železničáře jde pěšky a dává banán, na bufetu v Újezdě (90km) předjíždí Smithe se Zvarym, od doprovodného týmu inkasuje minerálku a bez otálení dupe dál. Vyčerpávající brdky před Valašskými Klobouky zdolává s velkým úsilím a následující rovinu a mírné stoupání do Karolinky schován v balíku jede kol 40km/hod. V Karolince předjíždí Kolíkáče, Soláň jede kol 12km/hod., před rozdělením trati se setkává znovu s Kolíkáčem a cílový kopec jede již volně s babkou vezoucí nákup ....

Zvary napsal:

Pro mě to byl závod dost zdrcující, protože jsem ho nedojel. Základní chybu vidím v tom, že jsem se nechal hned na začátku strhnout davem a přepálil jsem začátek. Na druhou stranu, nenech se ale strhnout davem, když kolem tebe do kopce svižným tempem projíždějí cyklisti o třicet let starší, že jo.

Na první občerstvovačce to bylo ještě v pohodě, průměr někde kolem 25 a optimismus na rozdávání. Humor mě začal přecházet na Všemině, kde byl takový kopeček asi tak na nejlehčí horský převod. Takže Všeminu jsem si pěkně vytlačil.

Postupně mi docházela voda a ubývaly kvapem síly. Přivítal jsem s radostí pitnou stanici ve Vizovicích, ale netušil jsem ještě co mě čeká. Vizovičák byl smrtelnej a nekonečnej kopec, kde jsem prožíval stavy něco mezi úžehem, horečkou a zimnicí v kombinaci s žaludeční nevolností. Na druhou občerstvovačku jsem přijel grogy a přede mnou ještě 75 km.

Dál jsme pokračovali se Smithem společně a to velmi víkendovým tempem se zastávkami v restauracích.  Smith si každých 10 km rozcvičoval křeče v zádech a vzhledem k naší oboustranné zdevastovanosti jsme se rozhodli, že poslední kopec (Soláň) vynecháváme a dojíždíme do Rožnova po hlavní silnici.

Po odjezdu z Rožnova jsem se zařek, že mě v Beskydech už nikdo neuvidí, ale v současnosti už to vidím jinak. Takže příští rok jdeme zase do toho!!!

Údaje z cyclocomputeru: 172,30 km, 07:50:30 hod, 21,90 km/hod, 63,0 km/hod

11:46:58

245

20,82

… a pro srovnání nejlepší a nejhorší v kategoriích

541

07:19:05

245

33,48

Celkové výsledky a další info na: http://www.beskydbike.cz